El concepte de qualitat és un element global que amb el temps ha adquirit una importància estratègica davant dels sistemes sanitaris. Actualment es considera una exigència ètica, tant individual com col·lectiva, i que per tant avarca tota l’organització i implica des de la direcció fins al darrer nivell operatiu.
L’objectiu de la política de qualitat de la Gerència Territorial de l’Institut Català de la Salut a Lleida i Alt Pirineu i Gestió de Serveis Sanitaris és fomentar que els dispositius de l’organització s’orientin a un model d’excel·lència que promogui la millora contínua i la seguretat dels pacients en totes les seves activitats. Per això té els següents propòsits:
- La millora de la qualitat de servei sanitari amb un enfocament a la satisfacció de la ciutadania.
- La implantació de la cultura de millora contínua en l’avaluació de resultats.
- La consideració de la seguretat del pacient com una dimensió prioritària de la qualitat.
- La participació activa dels professionals en el desenvolupament dels plans de qualitat i seguretat i en els instruments de gestió clínica.
- La participació de la ciutadania en aspectes relacionats amb qualitat i seguretat.
- La sensibilització, difusió i gestió del coneixement i la formació relacionada amb qualitat i seguretat.
Model de gestió
El juliol de 2022 es constitueix la Direcció de Qualitat Territorial amb l’objectiu d’establir criteris unificats en l’abordatge de la qualitat i la seguretat del pacient en el territori així com dirigir les activitats de coordinació entre els dispositius assistencials de la Gerència Territorial.
La política de qualitat i la seguretat del pacient a nivell del territori es desplega a través de les unitats de qualitat de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, de l’Hospital Universitari Santa Maria de Lleida, de l’Hospital Comarcal del Pallars, de l’Atenció Primària i a la Comunitat Lleida i de l’Atenció Primària de l’Alt Pirineu i Aran.
La Comissió de Qualitat territorial inclou professionals referents de cada àmbit i aprova el Pla de qualitat i seguretat dels pacients territorial, del qual se’n fa un seguiment trimestral a través d’aquesta mateixa comissió i anual del Comitè de Direcció Territorial. Cada àmbit també disposa de plans de qualitat i seguretat del pacient així com de comissions de qualitat i seguretat dels pacients pròpies que aproven i fan el seguiment de les accions contingudes en el pla.
Els models de referència per desenvolupar el model de gestió de qualitat són:
- Model European Foundation for Quality Management, EFQM.
- Pla de Salut 2021-2025 de la Generalitat de Catalunya.
- Pla estratègic de qualitat i seguretat dels pacients del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.
- Política de qualitat i Pla de qualitat de l’Institut Català de la Salut.
- Model Sectorial d'Acreditació. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.
- Desenvolupament de les unitats funcionals de Seguretat dels Pacients. Model de Seguretat dels Pacients des de la perspectiva del model EFQM. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya.