
Un total de 1.191 lleidatans han utilitzat ja des de casa el sistema d’intel·ligència artificial implementat pel Servei d’Urgències de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV), juntament amb el Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) Lleida, que indica quin dels dos centres d’urgències és el més adequat per a l’atenció del pacient en funció de la gravetat dels seus símptomes.
L’eina, publicada des del mes de desembre de forma pionera a Catalunya al web de l'hospital i coincidint amb l’inici del període d’hivern, té com a objectiu optimitzar els recursos sanitaris i millorar l’experiència del pacient.
Durant aquests 6 mesos, un 55% de les persones que han omplert el formulari han estat derivades al Servei d’Urgències de l’HUAV, mentre que a la resta, un 45%, se’ls ha recomanat acudir al CUAP. Tanmateix, no tots ells han arribat a personar-se al dispositiu indicat, o bé quan ho han fet no s’han identificat amb el codi QR que es genera en completar el formulari. Pel que fa als principals motius de consulta, han estat els problemes respiratoris i els símptomes genèrics.
El cap del Servei d'Urgències de l’HUAV, director clínic territorial d’Urgències de Lleida i investigador de l'eHealth Centre de la UOC, Oriol Yuguero, valora de forma molt positiva aquests primers resultats. “En una ciutat de la mida i les característiques de Lleida, que més de 1.000 persones l’hagin consultat abans de venir a urgències pot explicar, en gran part, que durant els mesos d’hivern la tensió assistencial al nostre servei hagi estat menor del que és habitual.”
Yuguero afegeix que “el fet que més de la meitat dels usuaris s’hagin derivat a l’hospital significa que la gent fa un bon ús del canal i que no l’utilitzen per símptomes banals. I també demostra que estem davant d’una eina conservadora que busca, per sobre de tot, l’atenció adequada del pacient.”
I és que la resposta planificada i coordinada de tots els proveïdors de salut durant els mesos de més demanda assistencial a causa del fred ha permès atendre les persones en el lloc més adient (domicili, centre de salut o serveis d’urgència i emergència), amb trasllats amb ambulància als recursos sanitaris i sociosanitaris, amb el mínim de demores i amb pocs problemes assistencials destacats.
L’eina publicada al web s’utilitza també al mateix servei d’urgències de l’hospital per dur a terme el procediment de la derivació inversa, en què els casos poc o gens greus poden ser derivats al CUAP per tal que rebin atenció de forma més resolutiva i en temps òptim i, a la vegada, contribueixin a alleujar les urgències de l’hospital.
La prova pilot del sistema es va realitzar entre desembre del 2023 i març del 2024 al Servei d’Urgències de l’HUAV, amb la col·laboració de Mediktor, la Fundació TIC Salut Social i l'eHealth Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que va avaluar els resultats.
Amb la implementació de l’eina d’intel·ligència artificial, l’HUAV i el CUAP Lleida, gestionats per l’Institut Català de la Salut, treballen per a descongestionar les urgències, millorar els temps d'atenció i garantir que cada pacient rebi l'assistència adequada en el lloc corresponent. Aquest projecte reforça el compromís de l'hospital amb la millora contínua de la qualitat del servei i l'aprofitament eficient dels recursos sanitaris.
Recursos d’atenció a les urgències en salut
Al sistema sanitari públic l'atenció d'urgència es duu a terme pels dispositius de l'atenció primària i hospitalària, així com a través del telèfon 061 Salut Respon, que és un servei d'urgències d'accés directe a tot el país, les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any.
Els professionals dels CAP i dels consultoris locals resolen la majoria de problemes de salut en el seu horari habitual. Molts d'aquests centres tenen atenció continuada fora d'aquest horari habitual i durant els caps de setmana. A més, en molts indrets es disposa de CUAP, que estan oberts les 24 hores del dia, tot i que alguns territoris obren 12 hores.
Els CUAP resolen els problemes de salut urgents de baixa i mitjana complexitat i la majoria poden fer analítiques i radiografies. L'atenció urgent es resol abans als CUAP que a les urgències dels hospitals, on sempre tenen preferència els pacients amb urgències de risc vital.